S dolaskom proljeća na ulicama ima sve više pješaka, biciklista i - električnih romobila. Ovaj praktičan, jeftin i zabavan oblik prijevoza s razlogom je popularan, ali ako vozači voze neoprezno potencijalno je i opasan.

Dok čekamo da na snagu stupi ažurirani Zakon o sigurnosti prometa na cestama koji bi konačno trebao urediti status električnih romobila na hrvatskim prometnicama, upoznajmo se s navikama koje možete usvojiti već danas, a koje će vožnju na električnom romobilu učiniti sigurnijom i za vas, ali i za ostale sudionike u prometu.

Nesreće su rijetke, ali kobne

Električni romobili jedno su od sigurnijih prijevoznih sredstava. Tome u prilog ide izvještaj njemačke agencije za statistiku Destatis, prema kojemu je u 2020. s ozljedama završilo manje od jedan posto nesreća koje su uključivale električne romobile.

Ipak, iako su rijetke, nesreće na e-romobilu često završavaju kobno. Prema podacima istraživača sa Sveučilišta u Los Angelesu, ozljede glave poput potresa mozga ili krvarenja u mozgu čine čak 40 % ozljeda među vozačima e-romobila. 32 % ozljeda odlazi na prijelome kostiju, a 28 % ozljeda čine posjekotine, uganuća i modrice.

Većina nesreća u kojima sudjeluju električni romobili posljedica su neodgovornih vozača koji voze prebrzo, bez odgovarajuće zaštitne opreme te pod utjecajem alkohola, ne obraćajući pozornost na promet oko sebe.

Odgovornost u prometu shvatite ozbiljno, a u tome će vam pomoći iduće smjernice.

5 savjeta kako sigurno voziti električni romobil

Two scooters

1. Provjerite ispravnost električnog romobila

Manji mehanički kvar na e-romobilu ne znači kako ćete sigurno doživjeti nesreću, ali slabe kočnice ili svjetlo koje ne radi značajno povećavaju taj rizik.

Zato prije svake vožnje provjerite kakav je tlak u gumama te ima li na njima vidljivih oštećenja, rade li kočnice i svjetla te je li baterija napunjena. Nekim modelima e-romobila, kao što je primjerice Xiaomi Mi Pro 2, treba i do osam sati kako bi se baterija napunila.

Osim toga, jednom mjesečno provjerite jesu li vijci na romobilu zategnuti i po potrebi ih učvrstite.

2. Koristite zaštitnu opremu

Na nezgode ponekad ne možemo utjecati, ali zato možemo ublažiti njihove posljedice. Zaštitna oprema poput kacige za glavu i štitnika za laktove i koljena mogu ozljedu, koja bi inače završila boravkom u bolnici, pretvoriti u nekoliko modrica.

Poražavajući je podatak kako od vozača e-romobila, koji nakon nesreće prime liječničku pomoć, samo 4 % nosi zaštitnu kacigu. Kada bi ta brojka bila veća, izbjegao bi se značajno velik broj ozbiljnih ozljeda glave.

Suvremene zaštitne se drastično razlikuju od onih prije desetak i više godina. Izgledaju odlično i ujedno mogu biti i atraktivan modni dodatak, stoga nema razloga zašto biste riskirali vožnju bez kacige.

Vozite li električni romobil noću ili u slabo osvijetljenim uvjetima, koristite reflektirajući prsluk ili traku.

3. Prije sudjelovanja u prometu savladajte osnovne tehnike vožnje

Man riding escooter

Vožnja na električnom romobilu je intuitivna i većina vozača e-romobil vrlo brzo svlada. Ipak, postoji razlika između iskusnog vozača i onog koji prvi puta kreće na vožnju ovom e-jurilicom.

Zbog toga prvih nekoliko vožnji odradite na sigurnom mjestu, primjerice u ulici bez prometa ili na parkiralištu.

Sudjelovanje u prometu zahtjeva sposobnost brze reakcije, a imate li problema s održavanjem ravnoteže ili ne znate koliko jako trebate pritisnuti kočnice, vaša usporena reakcija može dovesti do nezgode koju iskusniji vozač lako izbjegne.

Kako biste električnim romobilom upravljali samouvjereno i bez razmišljanja, prvo ga dobro upoznajte u sigurnom okruženju.

4. Prilagodite brzinu

Čini li vam se ponekad kako vozite veoma sporo, iako ustvari vaš e-romobil pritom juri nekoliko desetaka kilometara na sat?

Za razliku od bicikla kod kojeg je postignuta brzina proporcionalna trudu koji vozač uloži u pedaliranje, na električnom romobilu taj napor preuzima njegov motor. Vozač koristi samo djelić snage svojeg tijela pa mu je teže biti svjestan brzine kojom se kreće.

Na računalu e-romobila pratite kojom brzinom vozite te je prilagodite uvjetima u kojima se nalazite, pogotovo na mjestima s puno pješaka.

Prilagođavanje brzine osobito je važno kada vozite nizbrdo. Sila gravitacije naglo povećava brzinu vožnje, a to znači kako se povećava i zaustavni put vozila. Naglo kočenje u takvoj situaciji također može dovesti da vas sila teže prebaci naprijed preko romobila.

5. Pratite promet oko sebe

E-Scooter wheels

Nemojte voziti kao "muha bez glave". Pratite što se događa oko vas u prometu - gdje se nalaze automobili, kojom brzinom voze i kamo skreću te u kojem smjeru se kreću pješaci i biciklisti.

Izbjegavajte voziti u mrtvom kutu automobila te nemojte naglo skretati ispred vozila ili pješaka, a također izbjegavajte voziti sa slušalicama u ušima kako biste mogli reagirati na zvukove prometa oko sebe.

Ako baš ne možete bez glazbe tijekom vožnje, izaberite slušalice poput AirPods Pro, koje koriste tehnologiju Active Noise Cancellation za neutralizaciju buke te Transparency način rada kako biste bili svjesni zvukova okoline.

Pažnju obratite i na površinu kojom vozite. Rupe u asfaltu, granje i kamenje na putu, rubnici, izbočine i ostale slične prepreke lagani su zalogaj za vozila poput bicikla, ali male dimenzije čine kotače na e-romobilu puno osjetljivijima.

Zato tijekom vožnje držite pogled ispred sebe i prilagodite brzinu kako biste na vrijeme mogli izbjeći prepreke na putu.

 

Riječ za kraj

Previše vremena odlazi na odluku koji električni romobil kupiti, a premalo pažnje se posvećuje važnosti zaštitne opreme i usvajanju tehnika sigurne vožnje. Zato budite odgovoran vlasnik električnog romobila i prilagodite svoju vožnju uvjetima na cesti.

 

 

______________________________

Petra Škofić je magistra komunikologije s višegodišnjim iskustvom u stvaranju sadržaja za web. Trenutno radi kao content marketing menadžerica za portal Nabava.net - servis koji od 2001. godine na jednom mjestu prikazuje ponudu proizvoda na hrvatskom tržištu, s ciljem da kroz sveobuhvatni komparativni prikaz olakša ljudima kupnju.

Komentari(0)
Odgovori na komentar
Ostavite svoj komentar

Vaš email neće biti objavljen i koristit će se samo u svrhu odgovaranja na vaš komentar.
Nema komentara.